Joshua Redman, Brad Mehldau, Chucho Valdés, Paquito D'Rivera, Melody Gardot, Madeleine Peyroux, Michel Camilo, Dave Holland, Ron Carter, Toquinho, Steve Coleman, Bill Frisell, Cécile McLorin Salvant, Eliades Ochoa, Hermeto Pascoal i Dianne Reeves, constel·lació d'estrelles al 54 Voll-Damm Festival de Jazz de Barcelona.
* El festival torna a proposar el Jazz & Food, un pròleg gratuït de 10 hores el 26 de setembre al Moll de la Fusta, amb Dàmaris Gelabert, Sofia Ribeiro, Andrea Motis Loopholes, Maruja Limón i A Contra Blues
* La sèrie flamenca De Cajón! convoca Tomatito, Vicente Amigo, Niña Pastori, Miguel Poveda, Rafael Riqueni, Raúl Rodríguez i Rosario la Tremendita
* El Conservatori del Liceu ret homenatge a Paquito D'Rivera, que, juntament amb Dianne Reeves, rebrà aquest any la Medalla d'Or del festival
* L'escola barcelonina acull un any més un cicle de classes magistrals únic al món, amb artistes com, entre molts d'altres, Samara Joy, Cyrille Aimée, Billy Hart, Shai Maestro, Avishai Cohen, Sofiane Pamart, Kurt Rosenwinkel, Marc Ribot i Larry Grenadier
* Andrea Motis i Marco Mezquida faran el seu debut com a duo, un encàrrec del festival
* La Sant Andreu Jazz Band torna amb una proposta inèdita generada pel festival, Passing the Torch!, amb tres solistes convidats de La Locomotora Negra
* Tete Montoliu serà recordat, 25 anys després de la seva mort, amb un concert exclusiu a càrrec de cinc pianistes: Albert Bover, Alejandro Esperanza, Lucía Fumero, Ignasi Terraza i Xavi Torres
* Jordi Rossy serà el protagonista del Retrat d'Artista, amb quatre concerts al voltant de la seva figura com a líder i com a sideman
* El Harlem Jazz Club, en el seu 35 aniversari, i el Milano tindran també protagonisme destacat amb desenes de concerts
* El crooner Edu Ferrer tancarà dos mesos intensos de música amb un programa dedicat a Frank Sinatra, acompanyat pel Joan Chamorro Trio
* Tito Ramoneda, president de TheProject i director del Festival, recalca que després de les darrreres edicions marcades per la pandèmia, torna el Festival de Jazz amb un cartell molt ambiciós: «Estem davant de potser el millor cartell de la història del Festival; de ben segur el millor que es pot fer ara. Ha estat un esforç titànic aglutinar més de 100 concerts i activitats amb noms estel·lars i concerts exclusius que només podrem viure a la nostra ciutat. Barcelona serà la capital mundial del jazz»
******************************************
De l'11 d'octubre fins al 28 de desembre, torna el Festival de Jazz de Barcelona, aquest any en la seva edició número 54.
Grans estrelles del jazz (Joshua Redman, Brad Mehldau, Christian McBride, Brian Blade, Ron Carter, Bill Frisell, Dave Holland); projectes exclusius o nascuts al festival (la reunió de Chucho Valdés i Paquito D'Rivera; el duo de Michel Camilo i Tomatito i el seu nou projecte, Aranjuez; l'espectacle de celebració d'Aretha Franklin i el seu disc Amazing Grace); encàrrecs (el record de Tete Montoliu, el duo d'Andrea Motis i Marco Mezquida, el concert de la Sant Andreu Jazz Band amb membres de la històrica Locomotora Negra); la increïble constel·lació de jazz contemporani al Conservatori del Liceu, amb les seves corresponents classes magistrals (Shai Maestro, Mark Turner, Larry Grenadier, Sofiane Pamart, Avishai Cohen, Nduduzo Makhathini, Marc Ribot, James Francies i Steve Coleman, entre molts d'altres); l'irrepetible sextet de dives vocals (Madeleine Peyroux, Cécile McLorin Salvant, Samara Joy, Dianne Reeves, Cyrille Aimée i Melody Gardot); la sempre emocionant sèrie flamenca De Cajón! (amb el ja esmentat Tomatito, Vicente Amigo, Niña Pastori, Miguel Poveda, Rafael Riqueni, Raúl Rodríguez i Rosario la Tremendita); el retorn de Martirio i Chano Domínguez 25 anys després de Coplas de madrugá, i el trio d'asos brasilers format per Toquinho, Hermeto Pascoal i Yamandu Costa són alguns dels eixos d'aquest festival.
També aquest 2022 se celebra el 25 aniversari de la mort de Tete Montoliu, un dels grans noms del jazz del segle XX. Cinc pianistes s'uniran al voltant de dos grans pianos de cua per reinterpretar el llegat de Tete des dels seus respectius punts de vista. Dos d'ells van tenir l'oportunitat d'escoltar Tete en vida (Albert Bover i Ignasi Terraza), dos eren nens quan va morir i per tant no van assistir mai a un concert seu (Alejandro Esperanza i Xavi Torres) i la cinquena peça, Lucía Fumero –filla d'Horacio Fumero, contrabaixista de Tete–, sí que va arribar almenys a conèixer el pianista del carrer de Muntaner, que fins i tot la va tenir entre els seus braços quan era bebè.
El bateria, vibrafonista i multiinstrumentista Jordi Rossy serà el protagonista del Retrat d'Artista, amb quatre concerts exquisits al voltant de la seva figura com a líder i com a sideman, al costat d'artistes com Bill McHenry, Carme Canela, Jaume Llombart, Jeff Ballard i Kurt Rosenwinkel.
L'apartat dedicat al gospel té enguany dos concerts molt especials: Freedom, a càrrec del Soweto Gospel Choir en record de Nelson Mandela, i el ja esmentat Amazing Grace, la commemoració dels 50 anys del mític disc de gospel d'Aretha Franklin.
Més celebracions: els 25 anys de Buena Vista Social Club amb un dels ideòlegs i fundadors del fenomen, Elíades Ochoa, rei indiscutible de la música popular cubana.
El festival proposa també desenes de concerts al Harlem (com ara Gemma Abrié, Belén Bandera, Adriana Ospina, el duo daBumbus, Marïe Pratt, OBX i BJ Griffin) i al Milano, que, entre d'altres, ha programat els guitarristes Peter Bernstein i Jesse van Ruller.
El baixista Ferran Rico, premi extraordinari del Conservatori del Liceu i becat per la Latin Grammy Cultural Foundation i la Fundació de Música Ferrer-Salat per continuar els seus estudis al Berklee College of Music, tornarà de Boston especialment al novembre per presentar el seu projecte com a líder, Punctum. Aquest concert és una de les cinc cites que formen part de la Carta Blanca al Conservatori del Liceu, que permetrà tornar a escoltar bandes de referència de la música a Barcelona com la Liceu Big Band, el BLAM Collective, el Liceu Jazz Grup i el Gran Ensemble.
El lema del festival d'aquest any és una frase de l'escriptor i clergue Henry van Dyke, que el 1921 va escriure a The New York Herald Tribune: «Jazz music was invented by demons for the torture of imbeciles.» Segons Joan Anton Cararach, director artístic del festival, l'elecció d'aquesta coneguda opinió contundent és una ironia respecte a «la marginalitat habitual i històrica del jazz, una música sobretot sincera i sense concessions, i per això mateix també sempre emocionant i corprenedora». «Potser sí que som imbècils i fruits diabòlics –continua Cararach–, però any rere any, des del 1966, el Festival de Jazz de Barcelona torna a la seva cita enmig del soroll i de la demagògia que ens envolta proposant la música de la resistència, per entendre'ns.»
La programació completa del festival es pot consultar a la web www.jazz.barcelona, on també es poden adquirir les entrades. La compra de 3 o 4 concerts suposa un descompte automàtic del 10 %, i per la de 5 o més concerts s'aplica una reducció del 20 % també automàtica.